lørdag 20. oktober 2012

A long expected puppy!

Endelig, endelig er Bombini født!

Oppdretter Camilla hadde sagt at jeg kunne være med på fødselen til Bea og da jeg sendte henne en melding den 16. oktober for å høre hvor dette eventuelt ville finne sted fikk jeg til svar at det var på Bjørkelangen der kennelen er og at jeg måtte komme nå hvis jeg ville få det med meg! Så jeg dro i all hast fra stallen i Sørkedalen, hjemom for å hente alt som trengs for overnatting før jeg hoppet på tog til Lillestrøm hvor jeg måtte vente 20 lange minutter på bussen. Jeg svelga en hamburger nesten hel på toget og var pent sagt helt i hundre!

Da jeg kom fram hadde det ennå ikke kommet noen valper og vi ble etterhvert så bekymret at vi heiv oss i bilen til klinikken der Camilla jobber for å ta et eventuelt keisersnitt. Bilen har tre seter så jeg satt most mellom Camilla og Charlotte, Bea, jakker, vesker og det ene med det andre.. Bea ville helst være på gulvet og da Camilla skulle se åssen hun hadde det kom det jammen en liten valp der i bilen!

"Hvis dette er tispe blir det din!" sa Camilla. Det var hannhund.

Vel framme på klinikken begynte Bea å presse igjen. Gutt denne gangen også.

Bea begynte å bli litt sliten, men hun klemte og klemte og ut kom en..... liten gutt.

Nydelige gutter alle tre! Og vi snakket alternativer. Jeg skal nemlig ha Bombini på fôr og da må Camilla og Charlotte velge hvem jeg skal ha. De ville helst ha tispe etter Bea siden det allerede finnes mange valper med linjene til Zeta som hadde fått kull uka før - tre tisper. Et alternativ var at Bombini skulle bli en Zeta-valp. Et annet var om kanskje Bombini kunne bli en hann? Et tredje var at jeg bare kjøpte en valp sånn som folk flest. Men vi håpet alle tre på tispe!

Og Bea pressa. Og pressa. Og pressa.... Hun begynte nok å bli ganske så sliten - gårdshundvalper er kjempestore i forhold til moren syns jeg. Og plutselig kom det et sånt lite alien-egg til syne med en ørliten labb inni som beveget seg der inne i blæra! Og Bea klemte. Og pressa. Og klemte. Og det gikk veldig trått... Til slutt fikk valpen nok og spente ifra selv - her var det noen som var lei av å sitte i kø etter brødrene sine!

Bea begynte straks å slikke valpen ren og etter noen lange sekunder utbrøt Charlotte: "Å, det er f**n meg jente!" JIPPI!!
Camilla måtte dobbeltsjekke, og også der var dommen den jeg hadde ventet på og lengtet etter så lenge: "det er Bombini!"

Da fikk Nora en tåre i øyenkroken. Jeg har ønsket meg hund siden jeg var på hundeleir med Oslo Hundeskole første gang da jeg var sju år, og virkelig lengtet etter å være hundeeier siden jeg var 13 år og skulle få Flat Coated Retriever, og brukte all min fritid på å sjekke ut kenneler - for så å få knust drømmen ettertrykkelig med en positiv allergitest. Bare hundeelskere eller tenåringer kan forstå hvor tungt jeg tok det... Og nå, omtrent 11 lange år senere satt jeg altså på gulvet på dyreklinikken hvor Camilla jobber og så det vakreste vesenet i hele verden bli slikket ut av en slimete pose. Det var et stort øyeblikk!

Mange av bildene er litt blurry fordi jenta mi dreiv og beveget sånn på seg. Aktiv frøken muligens, det der =)






Isn't she lovely.....

...isn't she wonderful? 





Video kommer når jeg får det til å funke ;)

mandag 8. oktober 2012

Bella-pass, kalde dager og daue elger

Jeg er så heldig å få passe Bella-lille ei uke. Hun er altså min venninne Astris gårdshund på omtrent to år (eller noe) og er verdens skjønneste hund i omtrent ei uke til for da blir Bombini født ;)
Jeg storkoser meg!

Bare fordi Norge er så vakkert... =)





Bella blir fort kald og trives under ullteppet..






Vrengøre-Bella er nesten våken =)

På tur fra Bogstad gård til Hovseter T-bane














Egen vei for små hunder, jo! Begge gangene vi har vært på tur her har Bella villet gå på kanten, helt av seg selv =)













Isskraping på jobben her om dagen - her kommer vinter'n!



I dag hadde de i låven ved siden av stallen skutt en ælj 
Jeg fikk bakbeina!







Mellom klovene (?) likner det masse på innsiden av en hestehov! 



mandag 24. september 2012

Hester, brødristere og gravide hunder

Den episke radio-risteren jeg fikk til bursdagen min. Lyden er kjempegod!
Nå sitter jeg nydusjet her i stua med en kopp te etter en lang dag på jobb og en relativt lang kveld i stallen. Deilig!

Juniblest og jeg var på vår første tur aleine etter at vi kom hjem i dag, og det viser seg at enkelte stier har forandret seg en smule siden sist vi var her! Noen dager er man veldig takknemlig for at man har vært på et Parelli-kurs og i dag var en av dem. Vi måtte åle oss rundt og over en hel haug med nedfallstrær hvorav jeg sto oppå en grein ved én anledning så Juniblest kunne gå trygt over, og fikk han til å hoppe over et annet fra stillestående. Hadde det ikke vært for litt Parelli-trening tidligere kunne jeg verken sendt ham over (du peker liksom dit du vil at hesten skal gå) eller trodd at han kom til å klare det. Treet rakk ham til bringa. At han tok det med knusende ro da bakbeina satt seg fast mellom trestammen og en seljekvist er nok bare fordi jeg har en ganske så avslappet liten ponni =) Han bare hoppet en gang til med bakparten og så var det løst.

Ellers vil jeg påstå at livet med hest i Norge ikke er så verst selv om jeg skal påpeke at Speedi-Beet koster tre-fire ganger så mye her som i England... =)




På toppen av klatrebakken ved parkeringsplassen
Når det gjelder valpen prøver jeg å ikke tenke så mye på det for jeg blir så lengselsfull, men oppdretteren la ut et bilde av gravide Zeta i går med kommentaren "tre uker igjen". Iiiiik!! Valpen min blir enten etter Zeta eller Bea som har termin ei uke seinere. Nå går det fort og sakte framover fra nå!


Tjukke Zeta med hunden min inni der!



onsdag 5. september 2012

Eddie

Det viste seg at hybelen min kom med hund - en på åtte bein... Jeg har kalt den Eddie =)



Han er ikke monsterstor, men stor nok. Alle andre edderkopper blir kastet på dør og Eddie har fått beskjed om at formering og sånt ikke er lov her. Han bærer også ut hvis jeg begynner å finne han i sofaen og sånt. 



Det er ikke så værst koselig her, da? =)

Ellers har jeg fått beskjed om at valpen min faktisk er på vei! Mor har vært på ultralyd og det er 2-3 stykker der inne =) Det føles ganske fantastisk!

torsdag 23. august 2012

Begynnelsen

Etter tre år i England flyttet jeg hjem igjen 21. august med en bachelor i musikk i lomma og en drøm om å bli musikkterapeut. Den siste tiden før jeg flytta hjem var jeg helt vanvittig hjemmesjuk, men jeg må si jeg er fornøyd med avslutningen på oppholdet i Det Store Utland iogmed at Juniblest og jeg tok turen til hovs fra New Forest til Newcastle i prosjektet jeg valgte å kalle The New Forcast Ride. Ridetur på nesten 7 uker er ikke å forakte!

Nå bor jeg i verdens søteste lille hybel og venter i spenning på valpen som flytter inn iløpet av vinteren mens jeg har planer om å forberede meg på opptaksprøver på musikkterapistudium =)

Dette er bare enda en blogg og jeg har ingen planer for den annet enn å tenke høyt egentlig. Men det blir lite "dagens sko" eller instagram, det kan jeg love!